Kost , trivsel, vækst

9. januar 2010

Alder:
15 mdr.

Kost , trivsel, vækst

Kære Helen

Jeg har længe gerne ville gøre brug af din ekspertise og har nu endelig fået sat mig ned og skrevet.

Jeg har en lille dreng som er temmelig lille. Han er født til tiden (igangsat) og var 2100 og 47 lang da han kom ud. Altså en meget lille fyr.

Han blev indlagt nogle dage så hans blodsukker kunne stabilisere sig. Vi fik også glæden af en kolik periode, men i dag har han fundet sig et rigtig godt robust grundlag.

Han er utrolig glad, nysgerrig og temperamentsfuld. Så umiddelbart en helt almindelig dreng, bare lille. Han er i dag 15 måneder, men vejer kun 7,5. 74 cm.

Vi har fået ham undersøgt; han har fået taget blod til 10 blodprøver, 3 scanninger og en sved test,
Så vi ved med han ikke fejler noget og optager sin mad osv. Og konklusionen fra hospitalet er at han er frisk og glad og sund dreng. Og det er rart som forældre at have det at holde sig til, og den ro det giver.

Over hele linien undrer folk sig over hans lille størrelse for han virker meget velfungerende og en rigtig chamør.

Han er motorisk tilsvarende og spiser ofte 2 portioner i vuggestuen og spiser generelt meget. Her på det sidste har han spist så meget til frokost, at han intet aftensmad har spist.. 3 hele rugbrøds skiver spiste han forleden. Det har ikke været et problem endnu at han ikke vil spise andet end når der er en naturlig forklaring.

Men jeg må indrømme jeg har mange bekymringer om at jeg gør det rigtigt så han får de bedst mulige betingelser.

Jeg ved selv en hel del om kost, men finder det svært at gøre det rigtigt med min søn, da jeg ikke helt ved hvad jeg skal tage ...

Annonce

... højde for i denne konkrete situation.

Synes det hele er gået op i kærgården, piskefløde og pølse –fedt fedt fedt. Jeg har fået at vide jeg hele tiden skal ”fylde” på ham, men det går lidt mod min overbevisning af hvad der er sundt, som det er nu. Han spiser ikke rigtig grønsager andet end kartofler efterhånden.

Da han var baby fik han alt det rigtige, men nu er det som om fokus er flyttet til fedtstoffet i stedet for sundheden. Alle giver ham jo fedt, mættet fedt.

Jeg giver ham selv tidselolie og sørger for han får omega 3 og 6, samt han får en vitaminpille hver dag, men også smør og smørost osv. Havregrød og rugbrødsmadder, masser af kartoffler men en del kød og grønsager kniber det med, han spytter det ud.

Han har sovet med mange opvångninger hele første år, men sover nu fint fra 19 -7 næste morgen, og ca 1 ½ time til lur.

Jeg var selv en lille en som barn og er også slank nu. Ved ikke hvor meget det spiller ind..

Nå men jeg har følgende spørgsmål omkring kost, som jeg gerne ville have vinkel på til hjælp:

Hvor meget, skal mættet fedt, som smør fylde?

Er der en anden type fedt, der er bedre at bruge som primær end kærgården/ smør?

Hvor meget skal jeg gå op i om han spiser om aftenen når han spiser så meget gennem dagen?

Hvordan ser du en sund ca. kostplan ud til en lille fyr som ham, med hans særlighed – hvor hvad, hvor meget og hvornår?

Tror du man skal bekymre sig for meget om højden senere hen?

Ja det er nogle store spørgsmål jeg rigtig gerne ville have lidt vejledning på, så jeg håner du kan hjælpe mig lidt med din vinkel.

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien